על דלת הכניסה של כל בית יהודי מונחת מזוזה. יש שיחשבו שזה עיטור כניסה של בתים יהודיים או כלי להרחקת רוחות רעות ולזימון מזל טוב. למעשה, מזוזה היא תזכורת יום-יומית והצהרה פומבית על הזהות והאמונה היהודית.

 

חשיבות המזוזה הכשרה

אף על פי שהמונח מזוזה מתייחס לקלף עצמו, בשפה העממית משמשת המילה מזוזה גם לתיאור המארז הדקורטיבי בו מאוחסנת המגילה. למרבה הצער, בבתים יהודיים רבים יש מזוזות מעוצבות המכילות מגילות לא חוקיות או שאין בהן בכלל מגילה! לכן, חשוב מאוד לשים לב שהמזוזה בכניסה לביתכם היא תקינה וכשרה. מזוזה כשרה יכולה גם להיות מעוצבת ודקורטיבית וגם לייצג ולשמר את העומק הפנימי של היהדות.

 

המזוזה: משמעות והיסטוריה

פירוש המילה מזוזה לפי התורה הוא "משקוף דלת". המילה מזוזה מתייחסת בדרך כלל למגילת קלף המכילה פסוקים תנ"כיים המייצגים את הזהות היהודית, המוצבים על משקוף דלת הבית היהודי.

המזוזה נזכרת ביציאת מצרים, כאשר דם הכבש שנמרח על עמוד הדלת "זיהה" את הבתים היהודיים שעליהם פסח אלוהים במהלך מכת הבכורים.

 

המזוזה מקשרת בין האל לעמו

 

בתוך קלף המזוזה

המגילה מכילה את שתי הפסקאות הראשונות של תפילת "שמע", המצהירה על אחדות האל, ומצווה עלינו "לכתוב [מילים אלה] על עמוד ביתך ועל שעריך" (דברים ו': פסוקים ד'-ט'). הקטע השני (דברים י"א: 13-21) מלמד כי הגורל היהודי, הן בנפרד והן מבחינה לאומית, תלוי בקיום רצון האל.

 

בתוך ביתנו

אם אנחנו רוצים שהעולם הפנימי שלנו ישקף את האידיאלים האלוהיים המצווים עלינו, עלינו להגן עליו מפני העולם החיצון בנקודת הממשק: הפתח. כמו כן, קיום מזוזה בכל חדר פירושו שבכל פעם שאנו עוברים מתחום אחד, מתחום פעילות אחד למשנהו, עלינו לחדש את התודעה בנוכחות האל ולפעול באופן המקדש את שמו.

 

בתוך תוכנו

לאחר שנלמד, השיעור משתרע מעבר לביתנו ולכל תחומי החיים. כמו שלבית יש פתחים, כך גם יש לנו עיניים, אוזניים, אף ופה – פורטלים לעולם החיצוני. ערכי התורה קוראים לפינו לאכול אוכל כשר ולדבר מילים "כשרות"; לאוזנינו לא להקשיב לרכילות; לעינינו לא לרוץ אחרי רצונות ריקים.

 

סיכום

אז אמנם, אפשר לומר שהמזוזה נמצאת על דלתנו כדי להרחיק רוחות רעות. אולם לא מדובר ברוחות שצפות באוויר, המבוססות על הדמיון העשיר של הוליווד, אלא כאלו שאנו יכולים לשלוט בהן – בתוך הדלתות שלנו ובתוך ליבנו.

זהו יסוד ליהדות שאלוהים דואג לנו ורוצה להעניק לנו חיים ארוכים והגנה. כמו בכל מערכת יחסים, ככל שאנו משקיעים בה יותר כך אנו מרוויחים ממנה. על ידי הצהרת נאמנותנו לאלוהים ולמצוותיו, כלומר על ידי הגנה על המזוזה ועל האידיאלים שלה, אלוהים יגן עלינו בתורו.

דת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Israeli flag

צרו איתנו קשר >>

דילוג לתוכן