כעם, אנו זוכים ומחויבים לעסוק בתורה כעיקר וככלי לעבודת השם. התורה היא ספר הוראה – מעין "הוראות יצרן" לתפעול העולם אותו ברא בששת ימי בראשית ונמשך עד ימינו. נהוג להשלים מחזור שנתי של קריאת כל התורה המחולקת לקריאה שבועית של פרשת השבוע, כך כל יהודי זוכה אחת לשנה לסיים למידה של כל חמשת חומשי תורה. במאמר הבא נדון במקור מנהג קריאת פרשת השבוע ואיפה ניתן לקרוא את פרשת השבוע ופירושים על הפרשה. 

 

מקור מנהג סדר קריאת התורה בקהילות ישראל

החלוקה הנהוגה בימינו של קריאת פרשת שבוע ומעבר על כל התורה כולה מדי שנה, מקורו במנהג יהדות בבל. קודם לכן, הונהגה קריאה של קטעים מסוימים מהתורה בחגים ומועדים שונים וכן בימי ב', ה' ושבת. בהמשך, ככל הנראה בתקופת התנאים שלאחר מכן, הונהג סדר קריאה של קטעים מן התורה, אולם ללא הגבלת זמן.

בא"י היו מנהגים שונים בין הקהילות, כאשר רק פעם בשלוש שנים או בשלוש שנים וחצי עברו על כל התורה כולה בהתאם לחלוקת התורה לפרשות קצרות יותר. בגניזת קהיר נמצאו עדויות לחלוקת פרשת השבוע על פי מנהגי ארץ ישראל בתקופה ההיא.

בתקופת הגאונים התאחדו רוב קהילות ישראל תחת המנהג של סדר קריאת התורה לפי יהדות בבל לפיו כ"ד בתשרי מהווה את תחילת קריאת התורה ואילו סיום סדר כל הפרשיות מתקיים בשמחת תורה.

לקריאת פרשות השבוע עם פירושים הכנסו לאתר מים לים.

תוֹרָה

התאמת תוכן הפרשה למהות הימים

קיימים הקשרים שונים בין פרשות שונות הנקראות במהלך השנה לבין לוח השנה היהודי:

מהות השבת תוכן הפרשה
שבת לפני תשעה באב קריאת פרשת דברים בה ישנו פסוק המרמז על מגילת איכה: "איכה אשא לבדי טורחכם משאכם וריבכם".
שבתות תחילת הקיץ וסוף הקיץ קריאת פרשות שתוכנן קללות: בחוקותי וכי תבוא – מתבצעת בהפרדה מחג השבועות שלא להצמיד פרשה בעלת תוכן קשה לחג וכן קריאה נוספת בסמוך לר"ה תיעשה על מנת לקיים את הפסוק: "תכלה שנה וקללותיה"
שבת החודש – השבת שקודם לראש חודש ניסן קריאת פרשת פקודי בה נכתב על הקמת המשכן שנעשתה בראש חודש ניסן.
שבת שלפני ימי החנוכה. קריאת פרשת מקץ שבה הקשרים שונים לחג החנוכה.

איפה ניתן לקרוא את פרשות השבוע?

את פרשת השבוע לומדים רבים מתוך חומש, "שניים מקרא ואחד תרגום" ומקורות שונים הדיגיטל המספקים את טקסט המקרא באותיות מאירות עיניים. בנוסף, ללימוד הפרשות עם פירושים, מדרשים, ווארטים וההלכות הנלמדות מהפרשה – קיימים ספרי הלכה, השקפה, פירושים ודרשות המאפשרים ללמוד את הפרשה לעמקה וליהנות מהעושר האינסופי הטמון בה. ניתן למצוא את תוכן פרשת השבוע כולל פירושים ומדרשים באתר מים לים ובאתרים נוספים. כמו כן ניתן להשיג מידע נוסף במאגרים כמו "אוצר החכמה", "תורת אמת", שו"ת בר אילן" ועוד.

תוֹרָה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Israeli flag

צרו איתנו קשר >>

דילוג לתוכן