היכרות עם מאפייני החג והמסורת יכולה לסייע לבחור חנוכיה מתאימה שמותר להשתמש בה גם לפי ההלכה היהודית. במאמר הבא נציג את המדריך המלא על חנוכה ונסביר מה המאפיינים של החנוכיה המומלצת.

המקור ההלכתי להדלקת חנוכיה הוא תלמוד בבלי והחיוב הוא מדרבנן. לפי ההלכה היהודית, חובה להדליק חנוכיה לדורות וזאת על מנת להזכיר את הנס שהתרחש בתקופת ימי בית המקדש השני. באותה תקופה גזרו מלכי יוון גזרות על ישראל כדי להשכיח מהם את מצוות התורה, אך בני החשמונאים גברו עליהם.

היום שבו נחו מהמלחמה היה כ"ה בכסלו. אלו הימים שמכונים "חנו-כה" ובהם החשמונאים נכנסו לבית המקדש ורצו להדליק את המנורה, אבל מצאו רק פך אחד של שמן זית טהור. למרות שהייתה בפך השמן כמות שמספיקה להדלקת המנורה ליום אחד בלבד, נעשה נס והחנוכיה דלקה לא פחות מ-8 ימים.

 

מהו השמש?

הדין הוא להדליק בכל בית נר אחד בכל לילה. עם השנים החלו בני ישראל לקיים את המצווה בהידור, עד למצב שבו מוסיפים כל לילה עוד נר אחד וכך מגיעים לשמונה נרות.

כמו כן, בחנוכיה תקנית יש שמש. לפי הנוהג, משתמשים בו כדי להדליק את הנרות ומניחים אותו דלוק בחנוכיה. עם זאת, אין חובה שכל בני הבית יהיו נוכחים בהדלקה.

 

איך בוחרים חנוכיה?

השוואה בין סוגים שונים של דגמים כמו שיש כאן https://www.hadadbros.com/חנות/חגי-ישראל/חנוכה/חנוכיות/ למשל יכולה לסייע. המטרה של השוואה מן הסוג הזה היא לא רק לדעת כמה פחות או יותר אמורה לעלות חנוכיה איכותית שמיוצרת מכסף טהור ויש לה מראה מעוצב ויוקרתי, אלא גם איפה בדיוק באים לידי ביטוי ההבדלים בין הדגמים.

הדבר החשוב ביותר הוא לתת עדיפות לחנוכיה כשרה. בחנוכיה כזו כל הקנים, למעט השמש, אמורים להיות באותו גובה ובאותו מרחק אחד מהשני. מכאן והלאה, כבר יש המון אפשרויות לבחור מתוכן ורצוי כמובן גם להתאים את הבחירה לטעם האישי, לתקציב ולסדר העדיפויות שנקבע בכל משפחה בנפרד.

 

חנוכיה – המתנה המושלמת לחג

בעת בחירת חנוכיה בתור מתנה, צריך לחשוב על משהו שמישהו אחר היה רוצה אבל לא יקנה לעצמו. בין אם מטעמי תקציב או חוסר בזמן, יכול להיות שחנוכיה חדשה תהיה מתנה מושלמת לחג עבור חברים, קרובים ובני משפחה. חוץ מזה, אין שום בעיה עם רצון לרענן את האווירה בחג ולקנות חנוכיה חדשה גם עבורנו.

בעת בחירת חנוכיה בתור מתנה, מומלץ לתת עדיפות לדגם שמיוצר מכסף טהור ויכול להחזיק מעמד זמן ממושך. מלבד עמידות גבוהה ונוחות בטיפול בחנוכיה, המשמעות של דגמים מן הסוג הזה היא שדרוג של כל הבית: הן במהלך הדלקת החנוכיה במהלך החג והן הרבה אחרי הנר האחרון כאשר החנוכיה חוזרת לארון תשמישי הקדושה.

חנוכיה ומתנות על גבי שולחן החג
חנוכיה ומתנות על גבי שולחן החג

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Israeli flag

צרו איתנו קשר >>

דילוג לתוכן