ספר התורה – ליבת היהדות, הספר המנחה של כל יהודי באשר הוא, המציג את ההוראה האלוקית לגבי אורחות חייהם של בני האומה הישראלית בכל זמן ובכל מקום. ספר התורה נכתב על קלף. גווילי הקלף הלא הם מגולגלים על זוג מוטות עץ אשר מאפשרים את גלילת ספר התורה בשעת קריאת התורה.

מכיוון שגזרו חכמים שאסורה גלילת ספר תורה באותה צורה בה נגללים ספרים נוספים ומגילות, נדרשים עצי חיים לגלילת ספר התורה בצורה המותרת לפי ההלכה.

 

ספר תורה ספרדי וספר תורה אשכנזי – מה ההבדל בעצי החיים?

ספר תורה ספרדי וספר תורה אשכנזי - מה ההבדל בעצי החיים

ספר תורה ספרדי

ספר תורה ספרדי שונה מספר תורה אשכנזי בכמה צורות. אחד מהשינויים הבולטים הוא בצורת הידיות. עצי החיים בספר תורה מסוג זה עשויים מעץ והם בעלי סיומת של דיסקית עבה בסוף כל אחד מעצי החיים.

 

ספר תורה אשכנזי

בספר תורה אשכנזי עצי החיים עשויים מעץ ובעלי גימור של ידית מעוצבת לעיתים משולבת בכסף.

 

מדוע קוראים לעצי חיים בשם זה?

בכל העדות התקבל שם זה כשם למוטות העץ בהם אוחזים את ספר התורה. שם זה נלקח מהפסוק: "עץ חיים …למחזיקים בה…" המדבר על התורה. לפיכך ידיות אלו מוכנות "עצי חיים" שבאמצעותם מחזיקים את ספר התורה.

מדוע קוראים לעצי חיים בשם זה

עצי חיים – תהליך הייצור

תהליך הייצור של כל סוגי עצי החיים הוא דומה. בשלב הראשון ייוצרו מוטות עץ אותם ישייפו היטב עד לקבלת מוטות חלקים. בשלב הבא יוכנו צלחות לכל אחד מקצוות עצי החיים. צלחות אלו תיוצרנה מכסף או מעץ.

בהמשך תוכנה ידיות למוטות העץ ולאחר מכן יודבקו אלו לאלו בצורה חזקה ביחד – כל חלקי העץ. לצורך קישוט הצלחות, יחרטו עליהם וירקעו עיטורים שונים.

תהליך ההכנה של עצי החיים דורש ניסיון רב, מיומנות בתחומים שונים ומקצועיות. נציין כי מקובלת עבודת יהודים בתחום זה למרות שההלכה אינה מחייבת זאת.

 

מה עושים כשעצי החיים נשברים?

במידה ונוצר סדק או שבר בעצי החיים חשוב מאוד לדאוג לביצוע חידוש עצי חיים על ידי חברה מקצועית על מנת שיוכלו לשוב ולהשתמש בספר התורה.

 

תפקידם של עצי החיים

עצי החיים נעשים בדר"כ מעץ בוק שהוא עץ חזק ביותר על מנת שיצליחו לשאת את ספרי התורה הכבדים. תכונה זו חשובה בעיקר עבור ספרי התורה הספרדיים שלהם נרתיק כסף כבד במיוחד בו יש לנהוג זהירות מופלגת. בהזדמנות זו נציין כי קיימת חובת זהירות רבה בכל הנוגע לשימוש בספר התורה בכל עת, גם בחגים ובמועדים בהם רוקדים עם ספר התורה או שמארגנים מנייני תפילה שלא בתוך בית הכנסת.

יש לבחור בחברה אמינה במיוחד שתפעל לחידוש מקצועי של עצי החיים בצורה חזקה מאוד, בכל מקרה של מספר שברים מומלץ להחליף את עצי החיים בחדשים.

ההבדל בין עצי חיים של עדות המזרח ואשכנז

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Israeli flag

צרו איתנו קשר >>

דילוג לתוכן