ריבוי ההלכות לחג הסוכות גורם לבלבול רב בקרב הציבור. עובדה זו הובילה אותנו להוציא סדרת מדריכים מקיפה שתעשה סדר בנושא ותענה על שאלות נפוצות שעלו בפלטפורמות שונות ברחבי הרשת. הישארו כאן ותגלו הפעם האם הצלון שקיים במרפסת שלכם יכול לשמש כסכך לסוכה?

 

צלון כסכך? זה תלוי

הנחת סכך על גבי הסוכה הינה מצווה חשובה שצריכה להתקיים על ידי שומרי מסורת. מדובר בהליך בעל כבוד שמצריך בין היתר את אמירת ברכת "שהחיינו על בניית סוכה". לסכך יש תפקיד חשוב והוא חייב לעמוד בתנאים בסיסיים שנוגעים  לגובהו, אורכו והחיבור בין הדפנות של הסוכה. לצד זאת, חשוב לבדוק שהסכך עשוי מגידולי קרקע שאינם מקבלים טומאה. רבנים ממליצים להשתמש בסכך של קנים או ענפים של עץ אילן. כאשר המטרה היא להניח את הענפים הללו במרחק מה אחד מהשני, כדי שניתן יהיה לראות את הכוכבים בעת השהייה בסוכה בשעות הלילה.

 

מה ההלכה אומרת על שימוש בצלון?

כאמור, הסכך צריך להיות מורכב מחומרים מן הטבע. רבנים ממליצים לבנות את הסוכה במרפסת לאחר הסרת הצלון הקיים. לדבריהם, ניתן לקפל צלון למרפסת כמה ימים לפני תחילת החג ולהחזירו למקום לאחר סיום החג. שכן, בניית סוכה באמצעות צלון מסוג זה תהפוך את הסוכה לפסולה.

חג סוכות

מה עושים במקרה שבו האדם מתקשה בקיפול הצלון?

דעו שאתם יכולים לחגוג את חג הסוכות באופן כשר גם אם אין באפשרותם את היכולת לקפל את הצלון באופן עצמאי. שכן, יש לא מעט מתנדבים שישמחו להגיע לביתכם ולבצע את הליך הקיפול עבורכם. תוכלו להגיע למתנדבים אלה תוך יצירת קשר עם הרב של הקהילה המקומית שבה אתם גרים. הוא יפנה אל הגורמים המתאימים וישלח אליכם מתנדבים שיבצעו את ההליך בזהירות ומבלי לפגוע בצלון. כדאי שתדעו שמתנדבים אלה יוכלו לסייע גם בבנייה מלאה של הסוכה בעת הצורך. כדאי שתיידעו מראש את הרב, במידה ויש לכם צורך בקבלת סיוע שכזה. שכן, הדבר יאפשר למתנדבים להגיע למקום עם כלי העבודה הדרושים להם.

 

מי יכול להשתמש בצלון כסך לסוכה?

כידוע, שומרי מסורת לא יוכלו להשתמש בצלון כסכך לסוכה, מכיוון שזה לא נחשב לכשר מבחינת ההלכה. לעומת זאת, אנשים שאין להם זיקה לדת כלל, יכולים לבנות את הסוכה שלהם ולהשתמש בצלון כסכך, בידיעה שזו לא תוציא אותם ידי חובה. סוכה מסוג זה יכולה להיבנות בין היתר, בבתי אב שרוצים לאפשר לילדיהם לחוות את החג ולקחת בו חלק.

 

השורה התחתונה

צלון למרפסת לא יכול להוות כסכך לסוכה כשרה. מי שרוצים לחגוג חג סוכות כשר, צריכים להסיר את הצלון, לבנות את הסוכה עם סכך טבעי ולהחזיר את הצלון למקומו מיד בסיום החג. בשלב זה אתם יודעים מה עליכם לעשות, כך שנותר לכם רק ליישם וליהנות מהחג.

שמשיה למרפסת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Israeli flag

צרו איתנו קשר >>

דילוג לתוכן