הקמת סוכה במרפסת חייבת להיעשות על פי כל חוקי ההלכה. ההלכה מפרטת מגוון עצום של חוקים הנוגעים להקמה של סוכה כשרה. ישראלים רבים חושבים ששימוש במרפסת הבית בלבד, פלוס תליית בד ממעל היא מספקת על מנת לקיים מצוות ישיבה בסוכה, אך מדובר בטעות. במאמר זה נפרט על מספר הלכות חשובות הנוגעות להקמת סוכה כשרה, לחג שמח ומשמעותי.

 

חובה שמבעד לענפי הסכך תוכלו לראות את כוכבי המרום

ישיבה בסוכה, ומגורים בה בתקופת החג, הם הזדמנות להתחבר אל יופי הבריאה, ולהוציא את האדם מתוך השגרה המוכרת והנוחה לו כל כך. החיבור עם נפלאות הבריאה, מקבל ביטוי נהדר באחת החובות ההלכתיות המרכזיות ביותר בבניית הסוכה, שתוכלו לראות דרכה את הכוכבים בשמיים. בניית סכך לא מושלם, עם חרכים המאפשרים צפייה בכוכבים, היא חיונית מאחר והיא מונעת מהסוכה להפוך להיות מפגן גרוטסקי של עושר וחומרניות. הסוכה נועדה לחבר אתכם אל עולמו של הקדוש ברוך הוא, ולא לפאר את רכושכם. אם תרצו לזרז את בניית הסוכה ולהקל עלייה, בלי להפר את המצווה החשובה הזו, בניית פרגולה יכולה להיות הפתרון הטוב ביותר. הפרגולה יכולה לשמש במשך כל השנה לישיבה נינוחה בצל חלקי במרפסת, ובחג הסוכות, בעזרת מספר שינויים מינוריים להפוך להיות לסוכה כשרה עם סכך תקני לחלוטין.

 

איפה בחצר ניתן להקים את הסוכה?

על מנת לחסוך במאמץ במהלך בניית הסוכה, בני ישראל לאורך הדורות ניסו למצוא דרכים לקצר תהליכים. דרכים אלו כללו בין השאר בנייה של הסוכה בצל עץ קיים בגן, או אפילו בתוך הבית פנימה. ההלכה אוסרת מנהגים אלו מכול וכול. הקמה של סוכה בתוך חלל הבית, כפי שעושים למשל עדת השומרונים, היא אסורה לחלוטין על פי ההלכה היהודית. במידה והאזור בו אתם בונים את הסוכה משופע בעצים, ולא ניתן לחמוק מצלם, ההלכה מאפשרת פתח קטן. תוכלו לבנות את הסוכה מתחת לעץ קיים, אך אתם מחויבים לעשות זאת רק תחת עץ אשר ענפיו הקיימים יוכלו להיות משולבים בסכך הסוכה. הקמה של סוכה תחת עץ גדול המעניק הגנה ובידוד, היא אסורה לחלוטין.

 

גודל הסוכה הנבנית

במהלך ההקמה של הסוכה, יש נטייה לשאוף להוכיח את עוצמתנו הגשמית, את כוח ידנו ועומק ארנקנו. לכן, כדי למנוע מחג הסוכות להפוך להיות תחרות מגדל בבל החדשה, ההלכה מגבילה משמעותית את גודלה של הסוכה הנבנית, ולא מאפשרת להן להפוך להיות תחרות בין בתים. כך, ההלכה מקדשת את מטרתו המקורית של החג. גובה הסוכה עצמו, הוא הדבר אשר מגבילה ההלכה. תוכלו למעשה לבנות את הסוכה על שטח עצום, אם גודל המשפחה מצדיק זאת, אך מבחינת גובה הגג, המגבלה היא עד עשרים אמה. במידה ועברתם גודל זה, סוכתכם אינה סוכה כשרה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Israeli flag

צרו איתנו קשר >>

דילוג לתוכן