למזוזה יש חשיבות ומשמעות רבה בעולם היהודי.

גם בציבור החילוני ניתן לראות כי ברוב הבתים יהיו מזוזות לכל הפחות בכניסה לבית.

וכמו לכל מצווה ביהדות גם כאן ישנה חשיבות לכל הפרטים הכי קטנים בשביל לקיים את המצווה הזו כהלכה.

 

מהי מזוזה כשירה?

הליך כתיבת המזוזה הינו תהליך ארוך הכולל בתוכו הלכות רבות כמו סדר ספציפי של כתיבת האותיות, זהות סופר הסת"ם ושלמות המגילה והכתוב בה. חלק מהפרמטרים הללו ניתנים לבדיקה על ידי בודק ומגיה מוסמך ובמכוני סת"ם. פרמטרים אחרים, כמו הצורך שהסופר סת"ם יהיה בגיר ושהמזוזה תיוצר כמצווה הם אלמנטים שלא ניתן לבדוק ועלינו לבטוח באדם שמכר לנו את מזוזה.

לצערנו, כמו בכל תחום, קיימים שרלטנים רבים גם בתחום המזוזות. אלו מוכרים מזוזות שאינן כשרות. חשוב מאוד לזכור, שקביעת מזוזה שאינה כשרה אינה מאפשרת את קיום המצווה. לכן חשוב מאוד לבחור את המזוזה במקום מוכר, כמו למשל מזוזות חב"ד, הנחשבות לכאלו שנעשות בפיקוח קפדני לאורך כלל שלבי ההכנה.

 

הידור המצווה

ביהדות ישנה חשיבות במצוות מסוימות לקיים הידור של המצווה. הכוונה הינה להדר את המצווה. במקרה של בחירת וקביעת מזוזה ניתן להדר את המצווה באמצעות שימוש בכיסוי כמו בית מזוזה מכובד, נאה ומיוחד. חשוב לזכור שהמטרה העיקרית של בית המזוזה הינו שמירה על שלמות הקלף של המזוזה ולכן בחירת בית המזוזה צריך להיות באתם ליכולתכם.

 

באילו חדרים נדרשת קביעת מזוזה?

על פי ההלכה כל חדר המשמש למגורים מחויב בקיבוע מזוזה. בשל כך יש לקבע מזוזה בכניסה לבית עצמו וכן בכל החדרים באותו הבית. הלכה זו כוללת גם את הסלון, מטבח ומרפסת. אך לא כוללת כל מקום שנעשים בו מעשים שאינם ראויים כמו חדרי שירותים ואמבטיה.

 

איפה בדיוק יש לקבע את המזוזה?

לשאלה הזו ישנם מספר אספקטים שיש להתייחס אליהם. ההיבט הראשון הינו הגובה. ההלכה אומרת שיש לקבוע בשליש העליון של הפתח. המטרה של קביעה זו הינה לקבוע את המזוזה בגובה העין של האדם הממוצע. כמו כן, חשוב מאוד להשאיר מרווח של 8 ס"מ לכל הפחות בין המשקוף העליון והפתח.

ההיבט השני של מיקום המזוזה הינו הצד בו היא תלויה. על פי ההלכה נדרש לקבע אותה בצד ימין לכניסה. אך ברוב המקרים דלת הכניסה משמשת לכניסה ויציאה ולכן צריך לבחור בצורה נכונה את המשקוף המתאים. הדרך לקבוע את המשקוף הינה לפי המהות של החדר, למשל הכניסה לבית היא מובנת מעליה וברור שם שהכניסה הינה מן החוץ פנימה.

ההיבט השלישי הינו ההטעיה של המזוזה, הנמצאת במחלוקת בין הספרדים והאשכנזים. על פי הספרדים, יש לקבוע את המזוזה במאונך עם זאת, על פי האשכנזים יש לקבוע אותה באלכסון כשהחלק העליון נוטה אל הפתח.

 

מי יכול לברך על קביעת המזוזה?

מי שמקבע את המזוזה אמור לומר את הברכה. גם אישה וגם גבר יכולים לברך ולקיים את מצוות קביעת המזוזה.

 

כניסה לבית יהודי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Israeli flag

צרו איתנו קשר >>

דילוג לתוכן